NIEUWS: Sunny Cords neemt Coco Bonito over

BEKIJK DE VIDEO HIER

Wat gebeurde er tussen deze twee concurrenten?

"Een brief op de deurmat van een advocaat die je aanklaagt voor merkinbreuk, dat is denk ik een van de grootste nachtmerries voor elke ondernemer," vertelt Florine Kemp, oprichtster van Sunny Cords. “Je schrikt want het komt totaal onverwachts en dat terwijl je vol energie aan je bedrijf bouwt." In 2015 startte Florine haar bedrijf in Australië, waar ze acht jaar woonde en waar haar brillenkoordjes al snel werden opgepikt als dé nieuwe sieradentrend van Bondi Beach.

Slapeloze nachten 

"Ik herinner me nog goed dat ik één van de oprichters van Mr. Marvis belde, aangezien zij iets soortgelijks hadden meegemaakt toen hun bedrijf nog in de kinderschoenen stond. Voor ons was het totaal onduidelijk wat het probleem was, aangezien het bedrijf van Eva en Sophie 'Coco Bonito' heette. Maar zij zagen dat duidelijk anders... Dit is denk ik het enige waar ik slapeloze nachten van heb gehad tijdens acht jaar ondernemen," aldus Florine van Sunny Cords.

Altijd voorop met de trends 

Ondertussen waren de oprichters van Coco Bonito, de zussen Sophie en Eva Weijenberg, ook druk bezig met hun bedrijf dat ze in 2014 startten. Naast brillenkoordjes, lanceerden ze ook allerlei andere zomerse producten, waaronder kleurrijke oorbellen, buideltasjes en giletjes met een Zuid-Amerikaanse look en feel. Kenmerkend voor deze twee zussen is dat ze altijd voorop lopen met trends, waardoor hun ontwerpen altijd creatief en opvallend zijn.

Steeds meer verwarring over wie wie is

"Plotseling ontdekten we dat er een ander merk was gestart dat de naam Sunny Cords droeg. We besloten een advocaat in te schakelen, die het betreffende bedrijf in Australië een brief stuurde," vertelt Sophie Weijenberg. "Zij waren het er totaal niet mee eens, gezien wij 'Sunny Cords' alleen als product naam gebruikte." Naarmate beide bedrijven groeiden, ontstond er steeds meer verwarring over wie wie was. "Ik herinner me nog goed hoe zenuwachtig ik was toen we elkaar voor het eerst ontmoetten. Onze advocaten probeerden elkaar te overtuigen van hun standpunt in deze zaak. De spanning was te snijden en de emoties liepen hoog op. Het was een stressvolle periode," vertelt Sophie.

Het is makkelijker om boos op iemand te zijn

Beiden afgestudeerd in Psychologie, daagden Florine (Sunny Cords) en Sophie (Coco Bonito) elkaar uit om elkaars standpunten te begrijpen en in oplossingen te denken. "Het is zoveel makkelijker om boos op iemand te zijn, dan om je trots opzij te zetten," beamen beide ondernemers achteraf. Ondanks dat het juridische proces zo'n drie jaar heeft geduurd, heeft deze mindset ervoor gezorgd dat het nooit tot een procedure is gekomen.

Veel gemeenschappelijke kenmerken als ondernemers

Daarbij kwamen de ondernemers erachter dat ze veel gemeen hadden. Naast het hebben van een soortgelijk product worden beide bedrijven geleid door vrouwen met een enorme ambitie om mooie producten te ontwerpen. Daarnaast konden ze het ook nog eens goed met elkaar vinden dus zo ontstond het idee om hun krachten te bundelen en samen de markt te veroveren.

De handtekeningen worden gezet  

In april 2023 is het dan eindelijk zover. De handtekeningen worden onder de koopovereenkomst gezet en het is officieel: Sunny Cords neemt het bedrijf Coco Bonito over. Het plan is om de twee merken afzonderlijk te houden, elk met hun eigen identiteit. Zowel winkels als consumenten kunnen bij beide merken bestellingen plaatsen, die vervolgens gezamenlijk worden verzonden vanuit de winkel in Amsterdam.

Om conflict te zien als een kans

Onze intentie achter deze video is om jullie een beetje inzicht te geven van wat er gebeurde voorafgaand aan deze overname. Voor ons beiden heeft de ervaring van het hebben van tegengestelde standpunten met betrekking tot de handelsnaam ons de les geleerd om conflicten te zien als een kans om met innovatieve ideeën te komen om er iets positiefs van te maken. Als dit conflict er niet was geweest, hadden we het contract nooit ondertekend, wat betekent dat we nooit onze krachten hadden gebundeld en vandaag deze spannende aankondiging hadden gedaan.

De kracht van een focusstrategie 

Vaak vragen mensen ons giechelend: "Verkopen jullie alleen brillenkoordjes...?" Het laat de kracht zien van een focusstrategie waarbij we onze productkennis inzetten om aan de behoeften van onze klanten te voldoen en een sterke focus op de kwaliteit van dit product. Het feit dat onze ontwerpen worden verkocht in meer dan 40 landen (!) over de hele wereld is iets waar we ongelooflijk trots op zijn.

Elke dag te genieten van dit avontuur

We kunnen de toekomst niet voorspellen, maar weten dat we met een gezonde dosis enthousiasme en passie voor dit nicheproduct het bedrijf nog vele jaren zullen laten groeien. Gewapend met het volle besef dat je niet alles in het leven in de hand hebt, zijn we erop gefocust om elke dag van te genieten van dit avontuur en als het leven ons een ander pad toewerpt, zullen we er ook klaar voor zijn. 

Disclaimer: Het is alleen vanwege het inspirerende piano-achtergrondlied dat dit onderschrift nogal filosofisch is geworden.