NIEUWS: Sunny Cords neemt Coco Bonito over
BEKIJK DE VIDEO HIER
Wat gebeurde er tussen deze twee concurrenten?
"Een brief op de deurmat van een advocaat die je aanklaagt voor merkinbreuk, dat is denk ik een van de grootste nachtmerries voor elke ondernemer," vertelt Florine Kemp, oprichtster van Sunny Cords. “Je schrikt want het komt totaal onverwachts en dat terwijl je vol energie aan je bedrijf bouwt." In 2015 startte Florine haar bedrijf in Australië, waar ze acht jaar woonde en waar haar brillenkoordjes al snel werden opgepikt als dé nieuwe sieradentrend van Bondi Beach.
Slapeloze nachten
"Ik herinner me nog goed dat ik één van de oprichters van Mr. Marvis belde, aangezien zij iets soortgelijks hadden meegemaakt toen hun bedrijf nog in de kinderschoenen stond. Voor ons was het totaal onduidelijk wat het probleem was, aangezien het bedrijf van Eva en Sophie 'Coco Bonito' heette. Maar zij zagen dat duidelijk anders... Dit is denk ik het enige waar ik slapeloze nachten van heb gehad tijdens acht jaar ondernemen," aldus Florine van Sunny Cords.
Altijd voorop met de trends
Ondertussen waren de oprichters van Coco Bonito, de zussen Sophie en Eva Weijenberg, ook druk bezig met hun bedrijf dat ze in 2014 startten. Naast brillenkoordjes, lanceerden ze ook allerlei andere zomerse producten, waaronder kleurrijke oorbellen, buideltasjes en giletjes met een Zuid-Amerikaanse look en feel. Kenmerkend voor deze twee zussen is dat ze altijd voorop lopen met trends, waardoor hun ontwerpen altijd creatief en opvallend zijn.
Steeds meer verwarring over wie wie is
"Plotseling ontdekten we dat er een ander merk was gestart dat de naam Sunny Cords droeg. We besloten een advocaat in te schakelen, die het betreffende bedrijf in Australië een brief stuurde," vertelt Sophie Weijenberg. "Zij waren het er totaal niet mee eens, gezien wij 'Sunny Cords' alleen als product naam gebruikte." Naarmate beide bedrijven groeiden, ontstond er steeds meer verwarring over wie wie was. "Ik herinner me nog goed hoe zenuwachtig ik was toen we elkaar voor het eerst ontmoetten. Onze advocaten probeerden elkaar te overtuigen van hun standpunt in deze zaak. De spanning was te snijden en de emoties liepen hoog op. Het was een stressvolle periode," vertelt Sophie.
Het is makkelijker om boos op iemand te zijn
Beiden afgestudeerd in Psychologie, daagden Florine (Sunny Cords) en Sophie (Coco Bonito) elkaar uit om elkaars standpunten te begrijpen en in oplossingen te denken. "Het is zoveel makkelijker om boos op iemand te zijn, dan om je trots opzij te zetten," beamen beide ondernemers achteraf. Ondanks dat het juridische proces zo'n drie jaar heeft geduurd, heeft deze mindset ervoor gezorgd dat het nooit tot een procedure is gekomen.
Veel gemeenschappelijke kenmerken als ondernemers
Daarbij kwamen de ondernemers erachter dat ze veel gemeen hadden. Naast het hebben van een soortgelijk product worden beide bedrijven geleid door vrouwen met een enorme ambitie om mooie producten te ontwerpen. Daarnaast konden ze het ook nog eens goed met elkaar vinden dus zo ontstond het idee om hun krachten te bundelen en samen de markt te veroveren.
De handtekeningen worden gezet
Om conflict te zien als een kans
De kracht van een focusstrategie
Elke dag te genieten van dit avontuur
We kunnen de toekomst niet voorspellen, maar weten dat we met een gezonde dosis enthousiasme en passie voor dit nicheproduct het bedrijf nog vele jaren zullen laten groeien. Gewapend met het volle besef dat je niet alles in het leven in de hand hebt, zijn we erop gefocust om elke dag van te genieten van dit avontuur en als het leven ons een ander pad toewerpt, zullen we er ook klaar voor zijn.Disclaimer: Het is alleen vanwege het inspirerende piano-achtergrondlied dat dit onderschrift nogal filosofisch is geworden.